قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

ویتامین های مورد نیاز بدن

چطور بفهمیم به کدام ویتامین بیشتر احتیاج داریم؟
ویتامین A : مشکل بینایی، با شب کوری شروع می شود و کاهش عملکرد سیستم ایمنی.
ویتامین A منابع غذایی زیادی دارد. ویتامین در مواد غذایی حیوانی و کاروتنوئیدها (پیش‏سازهای ویتامین A) در مواد غذایی گیاهی وجود دارند.
سبزی های زردرنگ: هویج، کدو حلوایی، سیب‏زمینی، کدو خورشی.
میوه‏های زردرنگ: زردآلو ، طالبی، انبه، هلو، شلیل.
سبزی های دارای برگ سبز: برگ چغندر، خردل، ترب، کلم، گل کلم، کنگر فرنگی، اسفناج و سبزی های سبز سالادی.
سبزی های ساق ه‏ای سبز: مارچوبه، بروکلی، ریواس.
میوه‏ ها و سبزی های قرمز: گوجه‏ فرنگی و فلفل دلمه ه‏ای قرمز.

ویتامین C : بی حالی، درد عضلانی، این افراد به سادگی کبود می شوند و از لثه هایشان خون می آید.

اکثر افراد ویتامین ث کافی را از منابع غذاییشان دریافت می کنند. هرچند که اکثر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c هستند، اما بهترین منابع این ویتامین شامل:

  • طالبی (گرمک)
  • مرکبات و آب آنها مانند پرتقال، نارنج و گریپ فروت
  • کیوی
  • انبه
  • اناناس
  • توت فرنگی، تمشک، زغال اخته
  • هندوانه
  • کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم
  • فلفل سبز و قرمز
  • اسفناج، کلم پیچ، شلغم تازه، و دیگر سبزیجات
  • سیب زمینی شیرین
  • گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی
  • کدوی حلوایی

ویتامین D :می تواند سرعت ابتلا به نرمی استخوان را افزیش دهد (قوس برداشتن استخوانهای پا) همچنین کمبود ویتامین D می تواند باعث ضعیف شدن ساختار استخوان و شکنندگی آن شود (پوکی استخوان)

  • آفتاب:تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌شود که ماده‌ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین دی تبدیل شود. افراد با پوست روشن‌تر نسبت به تیره‌ترها می‌توانند در مدت کمتری که زیر آفتاب مانده‌اند نیاز خود به این ویتامین را تأمین کنند تقریباً تمام ویتامینdمورد نیاز یک فرد، در مکانی که هوای آفتابی دارد از این طریق ساخته می‌شود.
  • منابع گیاهی:غلات و برخی سبزیجات و میوه‌جات.
  • منابع حیوانی:کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ماهی ساردین حاوی مقادیر زیادی از این نوع ویتامین هستند.

ویتامین E : کم خونی و آسیب رسیدن به سلول های عصبی.

این ویتامین تنها در منابع گیاهی و در منابع چربی حیوانی یافت می‌شود. موادی مثل روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتاب گردان و زیتون ٬ ذرت و بادام ٬ آجیل تازه(فندق ٬ بادام ٬ گردو) ٬ اسفناج ٬ کلم پیچ ٬ سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می‌باشند. همچنین روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین  E می‌باشد. در میوه‌هایی مثل هلو و یا مارچوبه نیز به طور نسبی این ویتامین یافت می‌شود.

پتاسیم: گرفتگی عضلات، ضعف و آریتمی قلبی

منابع پتاسیم در مواد خوراکی مانند: سیب زمینی ،گوجه فرنگی ،حبوبات ،برگ چغندر ، ماست ، آلو ، آب هویج و… می باشد
آهن: کم خونی و ریزش مو
کلسیم: بی قراری، پریدن چشم آریتمی
سدیم: ضعف، گرفتگی، گیجی منتهی به کما

 

درباره ی مدیر

مدیر

مطلب پیشنهادی

آزمون

?آزمون دکتری ۹۶ با رقابت ۲۶۰ هزار داوطلب برگزار شد ?در هفته آخر فروردین ماه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *